ISUSOVO UTEMELJENJE
Po evanđeljima, čovjek iz Nazareta nikada se u praksi nije poslužio riječju „crkva“. Nema niti jedne Isusove riječi upućene javnosti koja bi programatski pozivala na neko općinstvo izabranih ili na utemeljenje ikakve Crkve. Biblijska je znanost u toj točki posve suglasna: Isus nikada nije naviještao neku Crkvu, pa ni sama sebe, nego kraljevstvo Božje. Određen sviješću da živi u doba kraja vremena, Isus želi naviještati to kraljevstvo koje uskoro ima doći, njegovu vladavinu, i to s pogledom na čovjekovo spasenje. Zahtijeva ne jednostavno izvanjsko pridržavanje zapovijedi Božjih, nego njihovo ispunjavanje u zalaganju za bližnjega, koje u danu slučaju može ići do nesebične službe bez ikakva poretka po rangu, sve do praštanja a bez ikakva uzdarja, sve do opraštanja bez granica. Ukratko dobrohotna ljubav, koja uključuje i protivnika, dapače neprijatelja. Ljubav prema Bogu i ljubav prema bližnjemu po mjeri sebeljublja („kao samoga sebe“), kako se to zahtijeva već u hebrejskoj Bibliji.
Tako je Isus, moćni navjestitelj Riječi, istodobno i karizmatični iscjelitelj tijela i duše, sazvao širok krajvremenski skupni pokret, a dvanaestorica s Petrom njemu su znak za novoustrojstveni puni broj Izraelovih plemena. Na užas pobožnjaka i pravovjernika on u to kraljevstvo poziva i ljude drugačije vjere (Samaritanac), politički ozloglašene (carinik), moralne prijestupnike (brakolomac) i seksualno iskorištavane (prostitutka). U usporedbi s ljubavlju prema bližnjemu njemu su određeni zakonski propisi, prvenstveno propisi glede jela, čišćenja i sabata, drugorazredni: sabat i zapovijedi tu su radi čovjeka.
Isus – čovjek proročke izazovnosti, koji je bjelodano kritičan prema Hramu, koji se čak iskazuje borbenošću protiv trgovine koja tu vlada. Premda nije nikakav politički revolucionar, on uskoro svojim riječima i djelima dospijeva u smrtonosni sukob s političko-religioznim poretkom. Da, taj mladi tridesetogodišnjak, bez neke osobite službe i posebna naslova, svojim riječima i ozdravljenjima po mišljenju mnogih nadilazi zahtjeve kakva pukog rabbija ili proroka, tako da u njemu vide Mesiju.
Evo dakle tog odgovora na naše pitanje: Crkva, sve ako ne i utemeljena po Isusu, nastaje pozivanjem na njega, raspetoga a živa, čime je za vjernika već svanulo kraljevstvo Božje. Ostaje Isusov pokret usmjeren krajem vremena: podloga mu isprva nije njegov vlastiti kult, vlastita konstitucija, vlastita organizacija s određenim službama. Podloga mu je jednostavno vjerničko priznavanje toga Isusa kao Mesije, Krista, kako se to onda potvrđuje krštenjem u njegovo ime te svečanom gozbom njemu u spomen. Tako se eto već u početku oblikuje Crkva.
Iz knjige:
Hans Küng – Katolička crkva (Kratka povijest)
0 komentari:
Objavi komentar